Скрипалька Наталія Гордєєва та піаніст Олександр Чугай подарують гостям Львівського органного залу концерт, рівень романтизму якого просто перевершує усі межі.
В одній програмі поєднаються “Крейцерова соната” Бетовена, “Шотландська фантазія” Мендельсона та Соната Ля мажор Франка.
Так багато спільного
Наталія Гордєєва та Олександр Чугай знайомі давно, ще з часів навчання у київській “десятирічці” (Київська середня спеціалізована музична школа-інтернат ім. Лисенка). Обидва музиканти закінчили Національну музичну академію ім. Чайковського та вдосконалювали свою майстерність, навчаючись у Швейцарії. Наразі Наталія мешкає у Києві, заснувала приватну музичну школу Music Arts Academy.
На питання, як вона поєднує керування школою та кар’єру артистки, скрипалька відповідає: “Так, це складно. Але поки мені все вдається! Наша школа існує четвертий рік, багато процесів уже налагоджені, зараз я більше справ делегую своїм заступникам. Тому з’явилося більше часу на виступи, а без них я не уявляю свого існування. Не можу просто сидіти у кабінеті й займатися якось менеджерською діяльністю, мені потрібна сцена!”. Тому Наталія Гордєєва дуже вдячна піаністові Олександрові Чугаю, з яким вони зараз мають багато концертів.
Олександр живе у Цюриху, викладає у музичному коледжі міста Кройцлінген, має успішну сольну кар’єру піаніста та працює артистичним директором у фестивалі Musiktage Dornegg. Олександр також відомий завдяки Chugai Duo – дуету із власним братом-скрипалем Андрієм Чугаєм.
“Я також багато граю і з іншими музикантами, окрім брата. Скрипка для мене – це добре знайомий інструмент”, – каже піаніст. Тож знайти спільну мову із Наталією йому було дуже легко. Об’єднує музикантів і спільне музичне бачення. “Буває так, що ми розмовляємо телефоном і починаємо обговорювати темп у якомусь творі”, – зазначає Гордєєва.
Перлини романтизму
Дует Гордєєва-Чугай з’явився не так давно: “Грати разом ми почали кілька місяців тому, тоді й виникла ідея спільних концертів”, – каже скрипалька.
Для майбутнього концерту вони обрали віртуозні, сильні та натхненні композиції . “Зазвичай їх не виконують в одному концерті, кожен із цих творів слугує окрасою будь-якої програми”, – пояснює ідею Наталія. Але тут музиканти вирішили подарувати слухачам “джекпот”: романс Фа мажор Бетовена та його “Крейцерову сонату”, “Шотландську” фантазію Мендельсона та ля мажорну сонату Франка за один вечір.
Дев’ята, “Крейцерова” соната Людвига ван Бетовена для скрипки та фортепіано присвячена першому скрипалю того часу – Родольфу Крейцеру, проте він ніколи її не виконував. Про цей твір складено чимало легенд, йому присвятив своє оповідання Лев Толстой. Ця невтримна, вольова, інколи ніжна, інколи сильна музика нікого не залишає байдужим, – впевнені музиканти. “Романс Бетовена ми обрали для того, щоб показати іншу сторону цього композитора – аристократично стильну та ліричну”, – кажуть виконавці.
Після антракту Олександр Чугай виконає твір для фортепіано соло – Фантазію фа-дієз мінор Фелікса Мендельсона, яка має назву “Шотландська”. Її композитор написав під враженнями від своїх подорожей країнами Європи, серед яких була і Шотландія. А наприкінці вечора у виконанні дуету прозвучить Соната для скрипки та фортепіано Сезара Франка, яку він подарував на весілля відомому скрипалеві Ежену Ізаї. Цю сонату за силою, складністю виконання та масштабом можна порівняти зі симфонією, кажуть Гордєєва та Чугай. Сповнена почуттів, покликів серця та співу душі музика стала улюбленою для багатьох виконавців і слухачів.
Повернення в Україну
Попри брак часу і відстань між ними, музиканти чудово налаштовані на концерт, адже половину з цих творів вони вже грали разом, а для іншої половини виконавцям такого рівня вистачає двох-трьох репетицій. “Іноді й половини репетиції достатньо”, – усміхається Олександр.
“В Україні я не грав уже років десять, можливо, трохи менше, – каже піаніст. – Але завдяки Наталії я зможу повернутися з концертами до рідної країни. Буде цікаво, хочеться знову відчути цю атмосферу”. Окрім Львова музиканти також виконають цю програму у Києві та Одесі. Але Наталія зізналася, що грати у нашому місті їм особливо приємно: “Мені дуже імпонує те, що робить нинішнє керівництво Львівського органного залу, яких зірок запрошують. Це те, що я намагаюся розвивати у нас, в Києві – більше вкладати у просвітницьку діяльність, розширювати зв’язки й кругозір”.