Два нові напрямки – Венеція та Неаполь – додалися сьогодні, 8 грудня, до польотної карти Львівського аеропорту ім. Данила Галицького. Після них, вже у новому році, з’являться нові рейси до Польщі, Німеччини та Великобританії. І хоча летовище наразі лише четверте в Україні за кількістю пасажирів, тут очікують серйозного пожвавлення вже найближчим часом.
«Водяна арка» на львівському летовищі
Завдяки системній роботі та сприятливим обставинам у вигляді безвізу збудований до Євро-2012 аеровокзал у Львові не перетворився на закинутий акваріум. Навпаки – сюди охоче заходять іноземні авіакомпанії, відкриваються нові рейси. І навіть те, що попри оголошені домовленості в Україну так і не почав літати довгоочікуваний Ryanair, не зламало позитивної тенденції.
Загальна кількість рейсів протягом січня-листопада (порівняно з аналогічним періодом минулого року) збільшилася на третину – з 8 тис. до 11 тисяч. Потік авіапасажирів до Львова за цей же період зріс на 47% (з 680 тис. до 999,4 тис. пасажирів).
А вже у грудні в аеропорту міста Львова вітали мільйонного пасажира – цей поріг вдалося перетнути уперше за 26 років. «Мільйон пасажирів – це той показник, після досягнення якого ми виходимо у «вищу лігу» світу авіації. З такими результатами роботи ми стаємо цікавими для топ-авіакомпаній», – зазначила генеральна директорка Міжнародного аеропорту «Львів» Тетяна Романовська.
Дайте квитки до 500 грн
Наразі основний пасажиропотік забезпечують лоукостери та авіакомпанії з низькими ціновими пропозиціями. При нинішньому рівні життя більшість українців віддасть перевагу дешевшим автобусам, а не вишуковуватиме акції авіакомпаній.
Найважливішими факторами вибору квитків на літак є низька вартість та пряме сполучення між пунктами відправлення і прибуття. Їх назвали 42% і 20% респондентів, що взяли участь в опитуванні Фонду «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології (проводили з 23 жовтня по 5 листопада, було опитано 1614 респондентів у всіх регіонах України, крім окупованих).
Характерно, що понад 43% опитаних не готові платити за авіаквиток до ЄС більш як 1000 грн, а майже 29% зазначили, що можуть собі дозволити літати лише якщо квиток буде не дорожчим за 500 грн. До слова, найпоширеніша ціна у найбільшого європейського лоукоста Ryanair становить 20 євро (а це вже понад 640 грн).
Адміністрація аеропорту робить спроби залучити до Львова якнайбільше лоукост-рейсів
Хороша новина для авіакомпаній полягає в тому, що 12% опитаних заявили, що не користувалися авіаційним транспортом, але планують ним скористатися після запровадження безвізового режиму. Ще 13% респондентів, які ніколи не літали, готові це зробити у разі появи на ринку лоукостів. Тож і в небі, і на землі всі очікують зростання пасажиропотоку, прогнозуючи, що у наступному році принаймні 1,5 млн осіб скористаються львівським летовищем.
«Як успішно розвиватись аеропорту, співпрацюючи з лоукостами? Залучати кошти від неавіаційної діяльності. Дешевий квиток досягається тим, що авіакомпанія знижує свої витрати в усіх галузях діяльності. В т. ч. аеропортове обслуговування. Львів – перлина, яку ще треба розкривати для європейців. Ми підвищуємо привабливість міста і регіону для іноземців. А залучення міста і області до маркетингових заходів високо оцінюють авіакомпанії, бо це сприяє популяризації їхніх напрямків», – говорить Віталій Жалдак, заступник директора аеропорту «Львів».
Півгодини від трапу до квартири
Західні «повітряні ворота» України мають кілька власних «фішок», на яких базується їхній динамічний ріст. Це, зокрема, близькість до курортів Трускавець і Моршин, які популярні серед населення країн СНД. «Люди з пострадянських держав літають з Мінська та Баку, і ми активно працюємо над тим, щоби відновити ці зв’язки. Плануємо відкрити рейси у Казахстан, Узбекистан та Киргизстан», – зазначає Тетяна Романовська.
Адміністрація аеропорту спільно з обласною владою напрацьовує сервіс для комплексного обслуговування й поза межами аеровокзалу. «Ми плануємо з’єднати туристичні маршрути до курортних, санаторних міст Львівськоі області, щоб пасажири могли проходити через аеропорт та в онлайн-режимі купувати білети і не переживати, як їм доїхати до того чи іншого місця призначення», – повідомив директор департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської облдержадміністрації Роман Кокотайло.
Але ще більшу роль для звичайного пасажира грає добра організація роботи самого аеропорту. Ось на що звертає увагу експерт з довготермінових стратегій Євген Глібовицький, який, за його словами, має по 20-30 відряджень за кордон і часто користується авіаційною інфраструктурою.
Все, до щастя, за розкладом
«Збудований перед Євро-2012 сучасний термінал в доглянутому стані, ніякого хамства і доброзичливе ставлення з боку всіх служб. Безпроблемний вайфай, розетки і притомні ціни в кнайпах від провідних львівських мереж. Дешеві і скромні, але комфортні лаунжі. Аеропорт Львів – єдиний відомий мені кордон, де чітко сегреговані український та іноземний потоки, пасажир з українським паспортом не мусить тратити зайвий час.
Від висадки з літака до виходу з терміналу переважно минає 5-7 хвилин, включно з всіма формальностями (щоправда, бувають затримки з видачею багажу). Від дверей літака до дверей квартири в центрі Львова переважно 25-27 хвилин – нечаста розкіш у світі навіть за найкращими стандартами», – поділився він своїми враженнями у Facebook.
Чим потішить наступний рік
Огляд новинок, які щойно з’явились у аеропорту «Львів», а також нових оголошених напрямків, які відкриють найближчим часом, на наше прохання зробив журналіст Юрій Патиківський, який і пише про авіаційну галузь, і сам часто літає.
«Львів привабливий для авіакомпаній насамперед своєю близькістю до західного кордону: у порівнянні із Жулянами це мінус 45 хвилин польоту (туди й назад вже 1,5 години). Тож першим плюсом є економія пального (а це суттєвий відсоток у собівартості перельоту), другим є збільшення оборотності літака: у лоукост-компаніях вони працюють з 06:00 майже до півночі, тож ці 1,5 год. також суттєво грають у плюс.
Хоча Львівщину й не вважають багатим регіоном (особливо у порівнянні зі столицею чи промисловими центрами), думаю, що пасажиропотік на більшості нових рейсів буде високим.
Наприклад, Ernest, який відкрив рейс до Мілана, а тепер додає Неаполь та Венецію, – це так звана етнічна авіакомпанія (італійська, з албанським менеджментом і шведським інвестором), яка починала працювати на рейсах з Тірани у 6 італійських аеропортів, орієнтовуючись на албанських гастарбайтерів. А з 2017 р. вони відкрили рейси для наших заробітчан – вони про це прямо говорять. Хоча найнижча ціна у них не така вже й низька – 49 євро без багажу в один бік.
Садовий і Романовська зустрічають мільйонну пасажирку
Тут все логічно: у Мілані українську мову чути частіше, ніж італійську, причому з галицьким акцентом, Неаполь – другий регіон за кількістю наших заробітчан. Про те, що розрахунок Ernest правильний, свідчить 80-85% заповнюваність уже перших їхніх рейсів до Львова. Зрештою, вони зайшли у порожню нішу, яку звільнила компанія «Візейр-Україна» ще у 2008 році (на рейсі Львів-Тревізо вона мала хорошу заповнюваність), потім угорський WizzAir цих дозволів поновити не міг, і попит залишився невдоволеним, люди літали в Італію або чартерами, або лоукостами з Польщі.
Чотири нові рейси дасть WizzAir: Гданськ, Катовіце, Дортмунд і Лондон. Перші два – це Польща (робота і навчання для українців, меншою мірою туризм). Тож тут заповненість хороша навіть, на перший погляд, на такому не досить вдалому рейсі, як Київ-Люблін.
Гданськ – практично безальтернативний для тих, кого цікавить північна Польща. Автобусом туди їхати довго і дорого, потягом ще дорожче. А 279 грн, які обіцяє WizzAir, – дуже приваблива ціна, хоча вона, скоріш за все, суттєво підніметься завдяки хорошій заповнюваності.
Катовіце – це де-факто Краків. WizzAir обіцяють ціни від 279 грн в один бік без багажу. Плюс 12 євро доїхати до Кракова, і маємо фактично ту ж саму ціну, що доїхати автобусом, але без стояння у чергах на кордоні і значно швидше.
Дортмунд – фактично відновлення старого рейсу, який мала «WizzAir-Україна». Його заповнюваність була не особливо високою, але тепер, очевидно, розрахунок робиться на безвіз, який мав би стимулювати (на 5-15%) пасажиропотік.
Зрештою, як і Лондон, рейс на Дортмунд може бути орієнтований не тільки на мешканців Західної України, а й на поляків з прикордонних регіонів. Скажімо, мешканець Перемишля буде рахувати, куди йому краще їхати – в аеропорт Жешува, Кракова чи Львова. Якщо від нас летіти буде суттєво дешевше, вибір буде очевидним. Так само, як зараз чимало білорусів літають з Жулян.
Якщо ціна на рейс Львів-Лондон буде, скажімо, 700 грн, а на рейс Київ-Лондон – 1700 грн, то частина киян, безумовно, полетить зі Львова. (Подібне співвідношення, наприклад, було на рейсах Львів-Вроцлав і Київ-Вроцлав: 400 і 1400 грн). Математика тут дуже проста: 700 грн за квиток плюс 80 грн за проїзд до Львова у плацкарті по студентському (чи 160 грн без студентського) – і ось маємо підставу для хорошої заповненості літака.
До речі, на всіх рейсах зі Львова до Європи завжди (!) є пасажири з Києва, їдуть навіть машиною, залишаючи її в аеропорту. У Львові дуже дешева офіційна стоянка в аеропорту – 25 грн за добу, у Києві це в рази дорожче.
Іноді на летовище сідає туман – бо то ж Львів! – але перспективи загалом ясні
Новий рейс до Ольштина, який в наступному році запускає LOT, – це також, по суті, лоукост-пропозиція завдяки незручному для пасажира, але дуже дешевому нічному слоту. Виліт зі Львова в 01.40, прибуття в 02.15. Назад – в 03.10 і приземлення в 05.35. Подібний варіант – нічного перельоту до Польщі – LOT зробила до Познані. Ціна квитка – від 54 євро у два боки.
Порівняно новий рейс Львів-Мінськ – це де-факто Москва. Як відомо, «Белавіа» замкнула на собі рейси з України до Москви після заборони прямих перельотів і активно літає з Мінська одразу і в Жуляни, і в Бориспіль. Відкриття лінії Львів-Мінськ – це пропозиція для багатих західноукраїнців, які не втрачають зв’язку із РФ, і значно меншою мірою – із Білоруссю.
Рейс Львів-Батумі від авіакомпанії Yanair – це, найімовірніше, літній рейс із невеликою частотою, як я розумію, під чартерні програми для організованого туризму з вільним продажем частини квитків. Але навряд чи вони будуть такими ж дешевими, як колись у WizzAir.
Кілька слів щодо перспектив. Що стосується Ryanair, то у випадку результативних перемовин вони з задоволенням зайдуть у Львів. Але вже, напевно, з трохи розумнішими рейсами, а не конкуруючи із WizzAir на лініях до Берліна і Вроцлава (як планували спочатку).
Натомість топ-лінії 2017 року у Європі – це Іспанія та Італія. Хто зуміє їх відкрити, у тому числі зі Львова, той добре заробить. Попри наявність Ernest-а, на італійському напрямку місця вистачить і іншим новачкам. Іспанія з України серед лоукостів (МАУ підтвердила рейс до Барселони) взагалі не освоєна, єдиний Vueling, який літає з Києва, не дає низьких цін. Тому якщо хтось вийде з хорошими пропозиціями на лінії Львів-Іспанія (Барселона, Валенсія, Мадрид, взагалі будь-який аеропорт, навіть Сарагоса), то він збере пасажира з усієї України”.