Із 1 січня має запрацювати система онлайн-медицини. До вересня 2018 року відбуватиметься перехідний період: лікарні обиратимуть під себе медичні інформаційні системи, лікарі вчитимуться працювати з електронними документами, а пацієнти підписуватимуть декларації зі своїм лікарем.
Запровадження онлайн-медицини передбачає кілька етапів. Перший – перехідний період – розпочнуть із січня 2018 року. За цей час лікарі мають навчитися працювати з медичними інформаційними системами та зареєструвати свої медзаклади. З вересня така процедура стане обов’язковою.
Що має робити керівник медичного закладу
Із восьми запропонованих Міністерством охорони здоров’я медичних інформаційних систем обрати найбільш зручну і зареєструвати медичний заклад, наклавши електронний цифровий підпис (ЕЦП). Врешті затвердити обліковий запис користувача для керівника медзакладу. Варто зауважити, що лікарі не матимуть доступу до Центрального компонента – єдиної державної системи, у якій зберігатиметься та оброблятиметься інформація з усіх поліклінік. Лікар працюватиме лише з медичною інформаційною системою, яка передаватиме дані в Центральний компонент.
Які дії лікаря первинної ланки/сімейного лікаря
Спершу лікар має володіти електронним цифровим підписом, електронною поштою та документами пацієнта, який готовий підписати з ним декларацію.
Далі він повинен відкрити запрошення від e-health на електронній пошті та затвердити власний обліковий запис користувача. На сторінці медичної інформаційної системи перейти до підписання декларацій із пацієнтами.
Коли пацієнт надасть усі необхідні документи про себе, медик повинен внести ці особисті дані до електронної системи та підтвердити їх смс-кодом або скан-копіями документів пацієнта.
Декларацію роздруковують у двох примірниках: один залишається у лікаря, інший – у пацієнта та закріплюють підписами з обох сторін. Лікар накладає власний ЕЦП і підтверджує угоду.
Інформацію про кожного лікаря первинної ланки в медзакладі може вносити до бази працівник відділу кадрів, а інформацію про пацієнтів – працівник реєстратури.
Що більше пацієнтів, то більший дохід лікаря
Реформування медицини передбачає не лише зміну системи відносин «лікар-пацієнт», а й зміну фінансування конкретного медичного закладу та кожного медпрацівника.
Дохід лікаря напряму залежатиме від кількості декларацій, які він уклав із пацієнтом. Тому лікар, який зареєстрував менше пацієнтів, відповідно, матиме меншу зарплатню.
«Червоний» та «зелений» списки пацієнтів
Деякі медзаклади уже почали реєструвати лікарні й медиків у базі e-health. На Львівщині це 14 медичних установ та 18 лікарів, які внесли свої дані до бази. Для порівняння найбільша кількість зареєстрованих лікарень на Дніпропетровщині, а сімейних лікарів – у місті Києві та на Донеччині.
Львів’яни ще не підписували декларацій із лікарями, але в інших областях уже практикували цю процедуру. Таким чином так звані «червоні списки пацієнтів» – це загальна кількість пацієнтів, які підписали декларації із лікарями в межах територіального зонування, наприклад, у Львівській області.
«Зелені списки» – це інформація про тих пацієнтів, які зареєстровані в межах того медичного закладу, де вони уклали декларацію із лікарем. Тобто без урахування територіального поділу.
Нині діють обидва списки, а але зрештою має залишитися лише «зелений».
Статистика з сайту E-health
Ваші дії, якщо ви пацієнт
Якщо ви ще не обрали заклад, у якому хочете лікуватися, можете знайти інформацію про лікарню на сайті e-health у розділі мапа. Якщо ж заклад і лікаря обрано, то потрібно підготувати необхідні документи для підписання декларації, а саме паспорт або свідоцтво про народження дитини, податковий і мобільний номер.
У медустанові варто звернутися до вибраного лікаря, надати документи, перевірити дані, які медпрацівник введе до бази, та підписати декларацію, залишивши один примірник собі. Онлайн-медицина повністю не ліквідує паперові амбулаторні картки пацієнтів, проте ними будуть користуватися тільки за необхідності.
Проект макету електронної декларації остаточно не затверджений
За словами керівника управління охорони здоров’я Львівської міської ради Володимира Зуба, навчати місцевих лікарів працювати з електронною інформацією почали ще в лютому цього року. Минулого тижня провели спільні навчання з роботи в електронній медичній системі для львівських та тернопільських лікарів.
«Оскільки ще немає затвердженого відповідного законодавства, яке регламентує роботу e-health, ми можемо тільки навчати персонал, але самих процедур реєстрації медичного закладу у Львові не вчиняємо, доки не буде нормативних актів», – пояснив у коментарі Tvoemіsto.tv Володимир Зуб.
За його словами, нині у Львові тестують різні інформаційні системи, навчають лікарів первинної ланки працювати із комп’ютерною технікою та обладнують робочі місця. Для цього закупили техніку на 2,7 млн грн.
Нагадаємо, 19 жовтня Верховна Рада із поправками проголосувала реформування медицинив Україні. Ухвалений документ, який дає старт медреформі в Україні ще має підписати Президент, після чого він набуде чинності через місяць після офіційної публікації. Орієнтовно він має почати діяти поетапно від 1 січня 2018 року.