Закони мотивації, які потрібно знати, щоб не допускатися помилок

29 Жовтня 2019 10:52

Вміння робити вибір і приймати рішення — ключові навички, що визначають якість життя. Знання законів мотивації допоможе уникнути помилок, інформує Ukr.Media.

Батіг і пряник

Головні мотиви, які визначають поведінку: пошук задоволення та уникнення болю. Ці два вектори направляють наші вчинки. Ми оцінюємо кожну альтернативу, балансуючи між очікуваним задоволенням і потенційним болем, вибираючи варіант, де задоволення переважує.

Попит і пропозиція

Їх поєднання визначає рівень цін і заробітної плати. Ціну формує баланс попиту і пропозиції. Наприклад, за працю, яку більшість шукачів знаходять занадто важкою, вам запропонують зарплату вище, оскільки пропозиція обмежена.

Фактор удачі

Талант і наполеглива праця — запорука успіху. Однак, удача і випадкові події, що знаходяться поза нашим контролем, також впливають на результат. Уявіть, що два студенти з однаковим рівнем успішності шукають роботу. Але один почав пошук, коли ринок праці у стані підйому, а інший — під час економічної рецесії. Очевидно, що маючи однакові стартові можливості, вони досягнуть різних результатів. На кар’єрний успіх впливають і інші випадкові фактори, наприклад, місце, де ви народилися, навчальний заклад, який закінчили, стан вашого здоров’я і так далі.

Гроші — це ще не все

Людей мотивує набагато більша кількість факторів, ніж просто фінанси. Ми цінуємо можливість проводити час з друзями та родиною або витрачаємо багато ресурсів на улюблене хобі. Не судіть про все виключно грошовою вартістю. Як казав Оскар Уайльд: «Хто такий цинік? Людина, яка знає ціну всьому, але не знає цінності».

Закон спадної чутливості

Ця тенденція описує зниження задоволення, одержуваного при постійному вживанні товару або послуги. Чим частіше ви чуєте одну і ту ж пісню, навіть улюблену, тим менше вона вам подобається. Навіть маленькі задоволення, начебто чашечки кави вранці або післяобідні прогулянки, підкоряються закону спадної чутливості. Ось чому ласуни вважають за краще ділити шоколад на шматочки, смакуючи задоволення. Вони свідомо зменшують інтенсивність стимулу, щоб продовжити насолоду.

Соціальні норми проти ринкових

Ми живемо у двох світах: в одному діють соціальні норми, а в іншому ринкові відносини. Люди реагують на них зовсім по-різному, і змішувати їх не рекомендується. Уявіть, друг дзвонить вам і просить допомогти з переїздом. Ви можете погодитися, охоче чи не дуже. Але якщо він звернеться до вас з тим же проханням, але запропонує заплатити за турботу, ви швидше за все вирішите, що такі гроші не варті витраченого часу.

Включення ринкових норм в соціальні відносини, руйнує дружбу і любов. Запрошуючи друзів в ресторан, не згадуйте про витрати, які ви понесли, якщо не хочете створити незручну ситуацію.

Прагнення до справедливості

Всі хочуть, щоб до них ставилися справедливо. Уявіть, що два гравці отримали виграш, розмір якого відомий тільки одному з них. Він пропонує розділити нагороду, наприклад, по 100 доларів кожному. Другий може як прийняти, так і відхилити пропозицію. Якщо угода відхилена, гроші не отримує ніхто.

Оптимальна стратегія першого гравця полягає в тому, щоб запропонувати другому невелику суму, наприклад, 1 долар. А другому слід прийняти пропозицію, тому що отримати хоч що-небудь краще, ніж нічого. Однак, на практиці перший гравець зазвичай пропонує приблизно половину суми, тому що хоче бути справедливим. Коли він намагається зберегти більшу частину виграшу для себе, другий гравець готовий зовсім відмовитися від грошей, тому що пропозиція несправедлива.

Безповоротні витрати

Це витрати, які не підлягають відшкодуванню на момент прийняття рішення. Хоча минулі витрати не повинні впливати на майбутні рішення, в житті відбувається навпаки. Нам подобається виправляти минуле, перш ніж рухатися вперед. Поширений приклад — членство в різного роду купівельних клубах. Вам доводиться купувати, щоб «окупити» членський внесок. В результаті ви витрачаєте набагато більше, купуючи речі або послуги, які вам не потрібні. Вашу мотивацію визначають неповоротні витрати!

Страх втрати

Ми не любимо втрачати те, що у нас є. І не хочемо відмовлятися від наявного. Це пояснює, чому ми схильні зациклюватися на негативних подіях і невдачах, швидко забуваючи свої успіхи та досягнення. Якщо ви хочете більше цінувати те, чим володієте, уявіть, що ви втратили. Як відчайдушно ви захочете все повернути!

Непостійність переваг

Смаки та уподобання змінюються. Нашу поведінку визначає імпульсивний «виконавець», що прагне до негайного задоволення, і далекоглядний «планувальник», якому важливо досягти довгострокових цілей.

Мало мати план. Незалежно від того, наскільки ясні у вас наміри, немає ніякої гарантії, що мета буде досягнута, із-за розладу між «виконавцем» і «планувальником». Навички самоконтролю скорочують розрив між наміром і дією.

Джерело: Ukr.media