Как передает Zaxid.net, Музею ім. Соломії Крушельницької у Львові виповнюється 30 років. Цікавою є історія кам’яниці, яку придбала понад 100 років тому Соломія Крушельницька, і скарби, які нині там зберігають.
Соломія Крушельницька купила у Львові кам’яницю у 1903 році для своєї родини. Нині це вулиця Крушельницької, поруч із парком ім. Івана Франка. Їй належали всі три поверхи будівлі. Сама Соломія бувала тут наїздами, бо жила в Італії на власній віллі зі своїм чоловіком Чезаре Річчоні, мером міста В’яреджо. А у львівському помешканні жили її сестри і мама.
«У 1907 році померла її мама, сестри повиходили заміж і Карло Бандрівський, який був до кінця життя адміністратором цього будинку, приймав квартирантів, бо треба було утримувати будинок», – розповідає директорка музею С. Крушельницької Галина Тихобаєва.
Соломія остаточно оселилася у своєму львівському помешканні у 1939 році. Їй випало приїхати сюди за місяць до початку війни. З країни радянська влада уже її не випустила. Більше того, відібрала усю кам’яницю.
«Соломії Крушельницькій виділили помешкання: 4 кімнати і кухню, на другому поверсі її ж кам’яниці. Решту націоналізували. В той час вона уже працювала у львівській консерваторії і позаяк мала проблему з ногою, то студенти приходили на заняття сюди, у її дім», – додає Галина Тихобаєва.
Після смерті співачки сюди поселяли різних мешканців. А у кінці 80-х з ініціативи племінниці Соломії Одарки Бандрівської тут створили музей. Для цього відселили 4 помешкання. Більшість експонатів дала та ж Одарка.
«Одного разу Одарка Бандрівська показала нам фотографію, яка зараз є на експозиції нашого музею. Фотографія зроблена на початку ХХ століття, на ній Соломія Крушельницька у концертній сукні. Фактично з цього фото і починається колекція музею», – розповідає головна хранителька фондів Музею С. Крушельницької Ірина Криворучка.
Із особистих речей Соломії тут бережуть фото, ноти і прижиттєві платівки з записом її співу. А також фрагменти сценічних костюмів. До прикладу, від одягу з опери «Аїда» зберігся браслет, з опери «Бал-маскарад» – мереживо.
Серед світлин відвідувачів особливо зацікавлює та, де Соломія Крушельницька стоїть біля власного авто. Це фото дає підставу казати, що співачка була першою українкою, яка їздила за кермом.
У музеї немає вітрин, аби тут панувала атмосфера дому. Кожну кімнату зробили тематичною.
«В одній з кімнат, до прикладу, маємо частину експозиції, яка розповідає про те, як Соломія Крушельницька врятувала оперу Пуччіні «Мадам Баттерфляй». Тут відтворено її костюм, є фото», – розповідає Галина Тихобаєва.
У фондах музею зберігаються не лише архіви самої Крушельницької, а й багатьох композиторів та музикантів: Станіслава Людкевича, Модеста Менцинського. Втім у бочці меду є ложка дьогтю. Донині на першому і третьому поверхах кам’яниці – приватні квартири. Мешканці згори уже 20 разів затоплювали музей і безцінні раритети. Проблему донині вирішити не вдалося.