Нова онлайн-гра ненав’язливо розкриває хитрості фейкових новин і маніпуляцій – і в такий спосіб озброює проти реальної дезінформації. У грі користувачі поступово вивчають «майстерність» маніпуляції. Хитрість: після такого обміну ролями гравці стають чутливішими до фейкових новин і решти сфальшованого змісту, засвідчив експеримент. Так онлайн-гра діє як психологічна вакцина, кажуть дослідники.
Скріншот онлайн-гри. Зображення: DROG/ www.fakenewsgame.org.
Поширення хибної інформації та теорій змови не нове, ці явища були відомі ще в Давньому Єгипті. Проте сьогодні Інтернет і соціальні медіа ускладнюють розпізнавання фейкових новин і серйозної інформації. До того ж, алгоритми Facebook та інших соціальних медіа сприяють селективному сприйняттю через так званий ефект камер відлуння. Проте як можна проти цього озброїтися?
Незвичний метод проти фейкових новин розробив Сандер ван дер Лінден (Sander van der Linden) з Кембриджського університету. Основою розробки стала теорія психологічної вакцини. Як і при захисній вакцинації в медицині, контакт із послабленою або явною маніпуляцією наділяє імунітетом проти справжніх фейкових новин. Як людська імунна система вчиться в майбутньому швидше розпізнавати патоген, так і критичний аналіз стратегій фальшування інформації може зробити людину уважнішою.
«Так ми хочемо допомогти у виробленні “ментальних антитіл”, які б більше захищали від швидкого поширення фейкових новин», – сказав ван дер Лінден. У попередньому експерименті вчені вже досягли цього ефекту «вакцини» завдяки послабленим фейковим новинам. Але тепер вони наважилися на ще радикальніший метод.
Конкретніше це функціонує так: науковці розробили та помістили в Інтернет онлайн-гру, в якій користувачі виконують роль маніпулятора. Тобто вони можуть створювати такі твіти, блоги чи новини, які б щонайефективніше збурювали емоції, поляризували погляди та поширювали повідомлення серед людей.
Основу всіх технік, використаних і представлених у грі, становлять дослідження реальних фільтр-бульбашок, вірусних фейкових повідомлень і теорій змови. Підбадьорені системою користувачі працюють на різних рівнях маніпуляції – від створення фальшивих джерел, застосування ботів та підробки картинок і повідомлень аж до формулювання вірусних твітів, що поляризують.
Гра щоразу повідомляє, наскільки добре впорався користувач, і відсилає до ще хитрішої методики. В разі успіху маніпулятора хвалять. Принцип, що за цим криється: «Якщо уявити себе в ролі того, хто прагне обманювати, тоді зростає моя здатність розпізнавати та протистояти таким технікам обману», – пояснив ван дер Лінден.
Чи ця «вакцина» функціонує, науковці протестували на попередній версії онлайн-гри за участі 95 нідерландських школярів. В експерименті половина з них отримала завдання підробити факти про біженців та осіб, що шукають притулку. Деякі при цьому опинилися в ролі тих, що б’ють на сполох, інші – в ролі прихильників теорій змови, ще інші повинні були якомога більше поширювати вірусне повідомлення. Решта учнів виступила контрольною групою, тож їм не розказували, в чому полягає завдання інших.
У кінці експерименту всі учасники отримали підбірку з реальних та підроблених новинних статей на цю тему і повинні були оцінити їх на достовірність. Результат: ті, що проходили спочатку гру, були більш недовірливими і краще розпізнавали фейкові новини, ніж їхні колеги по школі з «невакцинованої» контрольної групи.
На думку вчених, такі онлайн-ігри та подібні «вакцини» мають перспективу застосування власне поміж молоді: «Юні люди тільки формують своє ставлення до світу та свої переконання, – кажуть учені. – В озброєнні проти дезінофрмації можуть допомогти раннє медіавиховання та “вакцина”».
У виставленій в Інтернеті версії онлайн-гри не йдеться про конкретні теми та зміст, а радше про тактики маніпуляції, що не залежать від тематики. Проте гру можна пристосуватися до тем кліматичних змін, біженців або конкретних теорій змови, пояснили вчені. Вони вже планують такі спеціальні версії.