Сервіс, якого боялись служби таксі й на який покладали великі сподівання адепти прогресу, просто розчинився в хаосі ринку.
У лютому 2017 року у Львові з’явився uber – мобільний сервіс, який допомагає водіям та пасажирам знайти одне одного без посередництва. На той час uber уже працював у Києві та Одесі, згодом з’явився у Дніпрі, Харкові, Запоріжжі й Вінниці. Під час дискусій, які проводило тоді Tvoemisto.tv, представники компаній-перевізників та профспілок таксистів не приховували побоювання, що uber позбавить їх заробітку. А згодом навіть вимагали від міської влади заборонити сервіс у Львові як такий, що не має ліцензії, не платить податків і, отже, нечесно конкурує. І протестували. За кілька місяців ажіотаж навколо нового сервісу вщух.Tvoemisto.tv вирішило поглянути, чи uber щось змінив.
Чому uber не особливий
Із більшістю своїх конкурентів на ринках великих українських міст uber має багато спільного. Вони також здебільшого не мають своїх автопарків і працюють із водіями, зареєстрованими як приватні підприємці, пропонуючи їм замовлення. Вони також не несуть відповідальності за безпеку і якість поїздки, а контроль стану автомобіля, адекватності та професійного рівня водіїв обмежується перевіркою при реєстрації. Різниця лише в зручному мобільному додатку, який замінює телефонний дзвінок до диспетчера, проте й тут uber не унікальний. Сервіс uklon, який вийшов на ринок раніше за uber, є також в Івано-Франківську, Житомирі, Сумах, Полтаві й Чернігові, а shark-taxi – в усіх обласних центрах та деяких інших містах, окрім окупованих і прифронтових територій. Тож нарікання на монополію uber, які стали причиною його заборони в деяких державах та містах світу, в Україні були б безпідставними.
Що пішло не так
Виходячи на ринок, uber запропонував пасажирам і водіям украй вигідні умови – бонуси, безкоштовні поїздки та знижки, які робили користування сервісом набагато вигіднішим за виклик «традиційного» таксі. Проте згодом витрачені гроші потрібно було повернути; тарифи зросли, бонуси зникли. Рейтингова система створює конкуренцію між водіями, якої немає в звичних службах таксі, а без бонусів заробітки водіїв в uber стали приблизно такими ж, як у його конкурентів. Тому вимоги до якості авто та водіїв знизились. Та й серед пасажирів значно поменшало спроможних їздити на uber щодня.
Львів’янин Юрій працює таксистом чотири роки. Почав співпрацювати з uber, щойно компанія вийшла на ринок, та згодом перейшов на «Оптимальне». Каже, що спершу uber був дуже зручним для водіїв – бонуси й доплати давали непогано заробити. Коли компанія підвищила комісію та скасувала бонуси, працювати з іншими сервісами стало вигідніше. «Я місяць був без власної машини. Викликав uber, і приїжджали хлопці, які зовсім не знають міста й не вміють їздити. Були навіть машини в аварійному стані», – каже Юрій. Розповідає, що, коли його брали на роботу в uber, перевірили лише страхування автомобіля. «В нас у Львові всі нелегальні, ліцензії ніхто не має, а водій таксі – це той, хто має водійське посвідчення і авто», – констатує таксист. За його словами, зараз усі його знайомі, які раніше працювали в uber, переключились на інші сервіси, бо «uber не є найвигіднішою пропозицією – хіба що в дощ, коли коефіцієнти вищі, можна заробити».
То не для наших людей
На сайті uber можна прочитати, що водії, які працюють із сервісом, можуть заробляти тридцять-сорок тисяч гривень на місяць. За словами таксистів, які мали справу з uber, це значне перебільшення. Проте Данило, який був одним із перших водіїв uber у Львові, залишився задоволеним співпрацею.
Читайте також: Я обираю право мати вибір!
«Мені хотілося бути учасником інноваційного проекту, – каже водій. – Uber безперечно зручний і для водіїв, і для пасажирів. Не найнижча ціна, іноді старі авто, не завжди ввічливі водії, проте зручний мобільний додаток: відстеження автомобіля, приблизна вартість поїздки, орієнтовний час прибуття та багато іншого. Як на мене, це компенсує всі недоліки». У перші місяці, за словами Данила, можна було заробити до тисячі доларів на місяць. Згодом, коли бонуси зникли, заробітки стали такими самими, як в інших службах таксі. Водночас Данило впевнений, що за теперішніх умов uber у Львові пропонує сервіс порівняно вищої якості.
«В Америці пересічний водій uber заробляє три тисячі доларів – це більше, ніж середня зарплата в США. Й не потрібно витрачати значну частку цих грошей на ремонт автомобіля. У Львові можна заробити двадцять чотири тисячі гривень на місяць, але третина цих грошей піде на пальне, і ще третина на ремонт», – розповідає Данило.
Щотижня uber надсилає в загальний робочий час приклади заробітку найкращих водіїв. Данило поділився зTvoemisto.tv цими даними:
Uber, на думку водія, є сучасним сервісом для тих, хто хоче вести чесний бізнес, а не для «бордюрників», які звикли стояти цілий день, а ввечері завезти людину, яка запізнюється на вокзал, за потроєну ціну. Зараз, за словами Данила, такі водії сильно нервують, коли під’їжджає uber і забирає їхнього потенційного клієнта. Доходить часом до сварок і бійок.
Усе ще буде
Колишній генеральний менеджер uber в Україні Аркадій Вершебнюк каже, що компанія ніколи не позиціонувала себе як конкурент традиційних служб таксі. Й не заперечує, якщо, крім uber, водії співпрацюватимуть із іншими сервісами. Недоліки – визнає – трапляються: «…з однієї простої причини: одна людина надає послугу іншій. Це теж саме, що звинувачувати сайт olx у тому, що вам продали неякісний товар. Це просто платформа. Повністю виключити ситуацію, що зустрілися продавець і покупець, і один із них виявився хамом, неможливо. Ні один сервіс не може бути ідеальним. Наприклад, в Amazon дуже швидко росте капіталізація, але також бувають моменти, коли щось іде не так. Якість сервісу визначається не відсутністю помилок чи випадків невдоволення користувачів, а тим, як компанія вирішує такі ситуації».
На думку Вершебнюка, прорив uber полягає в тому, що й водії, і пасажири мають змогу поставити оцінку та вплинути в такий спосіб на якість сервісу. «Користувачі повинні активно залишати фідбек – компанія на це реагує, приділяючи багато уваги роботі зі зворотним зв’язком та поліпшенню якості обслуговування», – каже він.
Водії, за словами екс-керівника uber, часом намагались обдурити систему – наприклад, покатати самих себе й набрати кількість поїздок, необхідну для отримання бонусів і доплат. Але таке буває й закордоном. Поза тим, електронна система компанії постійно вдосконалюється, аби контролювати добросовісність роботи водіїв.
Аркадій Вершебнюк вірить у майбутнє uber в Україні. «Компанія дає простоту, зрозумілість і легкість у взаємодії та пересуванні. Я користуюсь цим сервісом активно, коли треба просто і швидко пересуватись містом», – каже він.
Питання лише в тому, чи інноваційність, зручність інтерфейсу та відчуття причетності до глобального сервісу мотивуватимуть користувачів – водіїв і пасажирів – користуватись порівняно дорожчими послугами. Десятикілометровий маршрут від Личаківського парку до головного залізничного вокзалу uber сьогодні оцінює в 90 гривень, uklon у 101 гривню, shark-taxi та Оптимальне – у 71 гривню.
Костянтин Ценцура