Львів як провайдер модерної освіти.

10 Листопада 2017 01:11

Володимир Турчиновський вже 20 років працює в Українському католицькому університеті. Він поділився на модулі з учасниками “Школи 3.0” досвідом створення концепції навчального закладу, яка виправдовує себе в УКУ і для якої його засновники прописали цілий ряд формул.

Про педагогіку

Коли я думаю про майбутнє, то бачу однією з найбільш потрібних професій педагогічну роботу. Вона не зникне, а навпаки у ХХІ столітті буде потрібно щораз більше педагогів, бо альтернативи немає. Основне завдання педагогів зараз – скерувати людей на реалізацію своєї людськості. Потрібно жити і виховувати інших так, щоб інтегрувати технології в процес навчання. Технології повинні служити нам, а не ми – підкорятися їм.

Отож, основний виклик – це стати людиною.

Томас Фрідман, американський журналіст, пише про історію розвитку різних професій за наступним принципом:

“3H”: hands → heads → hearts (руки → голови → серця)

Варто це врахувати і сконструювати філософію педагогічного підходу на вимірі hearts (сердець). Якщо виходити з того, що за якийсь час людину замінять роботи на певних роботах (фабрики, транспорт), то в деяких сферах, де працюють серцем, їм ніколи не стати альтернативою людям. І саме на це мають орієнтуватися і орієнтувати дітей вчителі – вчити працювати не лише руками й головами, але й у більшій мірі – серцями.

Фрідман також стверджує, що крім IQ (intelligence quotient – коефіцієнт інтелекту), тепер треба враховувати ще й PQ і СQ. Разом вони утворюють щось більше, ніж сам-один IQ. Адже вплив на розвиток має не лише інтелект, але й цінності та емоції:

IQ + PQ + CQ,

де Р – passion (емоція, завзятість, місійність),

С – curiosity (допитливість, цікавість).

Місія педагога – ввійти у простір цих двох формул. Вчити дітей думати як людина, відчувати світ як людина, говорити як людина, любити як людина, обнімати як людина, співчувати як людина. Вчити цьому особливо важливо те покоління, яке “народжується зі смартфонами”, цифрове покоління. Адже робот не може цього зробити.

Про концепцію УКУ

Основна філософія університету – виховання вільних людей. Кожен з нас є людиною, але водночас повинен стати Людиною. Це подвійний людський виклик. Так само і зі свободою: ми народжуємося “вільними”, проте маємо ще стати вільними.

Завдання, яке ми ставимо перед собою в університеті, – осмислити, чим є університет/школа в ХХІ столітті.

Щоб зрозуміти місію університету та чим він є, треба вийти поза університет. Це такий загальний підхід: так відбувається і з людьми. Щоб зрозуміти себе, часто треба подивитися на себе очима інших людей.

Так само і зі школою. Будучи в школі і люблячи школу, треба спробувати вийти за її межі, щоб зрозуміти суть і що робити далі. Чи це школа заради школи чи щось більше?

Категорія важливих понять для університету

Простір/час
В університеті ми працюємо з простором, бо він потрібен для спілкування, формації та розвитку. Вимір часу теж важливий, треба давати час іншому, дарувати його. Єдиний спосіб опанувати час (не боятися, не ховатися від часу) – думати категоріями, що я дарую час комусь.
Комунікація
Це тема людських стосунків. Без плекання стосунків між людьми ми б не могли мати цього університету.
Автентичність
Йдеться про самобутність, щирість, справжність – основна тема 21 століття.
Гідність

Освітня модель УКУ

3В = Великі люди + Великі ідеї + Великі справи

Простір не можна побудувати без великих людей, великих ідей і великих справ (слово “великі” можемо замінити на “справжні”). Це простір, де можемо формувати, виховувати свободу людини.

2М: мученики + маргіналізовані,

де маргіналізовані – це люди, які на суспільних полях винесені за дужки

В інтерпретації УКУ 2М – своєрідний камертон (оцінювання якості). Це дає нагоду не втрачати відчуття і розуміння того, наскільки ми ще адекватно і правильно робимо те, що ми робимо.

Комунікаційна модель УКУ

3С: свідчити, служити, спілкуватися

Важливо дати можливість іншому побачити, як ТИ стаєш людиною. Для цього потрібно ввійти в простір спілкування та служіння іншому, щоб допомогти людині стати вільною.

Це дає нам змогу вивести загальну формулу, над якою ми працюємо в УКУ:

3В + 3С + 2М

І це справді важливіше і первинніше, ніж бюджети, менеджмент, програми…

Партнерська модель УКУ

Архітектура стосунків – це первинне, а тоді вже архітектура цегли, бетону і скла.

Хто вони – партнери УКУ? Це люди, дотичні до діяльності університету, усі, з ким ми в той чи інший спосіб комунікуємо, кого запрошуємо: “Прийдіть і подивіться!” Саме це запрошення допомогло університету розвиватися.

Треба вірити, бо речі стаються!

Джерело: Про.Світ