У 2016 році громадянство України отримали 16 866 осіб, з них – 809 іноземців (зокрема, 131 громадянин Росії) та осіб без громадянства за їх клопотаннями отримали українське громадянство за указами Президента.
13 березня 2017 року Президент України Петро Порошенко вніс до Верховної Ради законопроект про внесення змін до закону України про громадянство, який пропонує припиняти українське громадянство особам, що мають громадянство іншої країни, визначаючи цей законопроект як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.
Питання подвійного громадянства та законодавчі плутанини, пов’язані з інтерпретацією українських текстів, давно потребували широкого публічного експертного обговорення. Ми вже про це писали пояснюючи, що конституційне положення про принцип єдності громадянства покликане забезпечити єдиний правовий статус для всіх громадян України незалежно від того, де вони проживають і де перебувають у даний момент. Але це не є забороною на подвійне громадянство в Україні.
Для того, щоб грамотно розібратись у законодавчих ініціативах, необхідною є публічна дискусія щодо можливостей подвійного громадянства, а також залучення провідних експертів та науковців для опрацювання всіх переваг та недоліків запровадження цього інституту в Україні.
Тим часом, жоден парламентський комітет та жодна політична партія не зібрали представників різних зацікавлених сторін для того, щоб оцінити всі нюанси та ризики, які пов’язані з цим складним питанням. Не було проведено жодного круглого столу задля обговорення проблематики подвійного громадянства. Замість того, депутати збираються проголосувати за закон, який подає президент України, пропонуючи заборону подвійного громадянства та позбавлення громадянства тих декількох мільйонів закордонних українців, які отримали громадянство країни проживання.
Це – найкращий крок, який держава може зробити, якщо вона насправді хоче позбутись підтримки великої кількості закордонних українців, які надають величезну допомогу українській державі, максимально використовуючи при цьому різні можливості, здобутий досвід та контакти в країні проживання.
Аргументи щодо погрози зі сторони Росії, які начебто пов’язані з подвійним громадянством, не релевантні, бо ця держава не зупиняється на таких речах, коли приймає певні політичні рішення, а анексія в Криму та війна на Донбасі цьому підтвердження. Аналіз досвіду “продвинутих” західних країн показує, що переважна кількість держав дозволяє подвійне громадянство, обмежуючи деколи це питання, виходячи з необхідності захисту національних інтересів. Але ці обмеження переважно грамотно зроблені, наприклад, у Латвії дозволено подвійне громадянство з країнами ЄС або НАТО, відповідно такі обмеження роблять неможливим спільне з російським громадянством.
Офіційної статистики про кількість закордонних українців, які мають подвійне громадянство, не має на сьогодні. Це питання ніхто детально не вивчав. Президент та деякі депутати хочуть заборонити подвійне громадянство ніби то для того, щоб позбутись тих народних депутатів або державних службовців, які мають подвійне громадянство. Створюючи тим часом небезпечну ситуацію для надзвичайно великої кількості закордонних українців, яких вони хочуть змусити відмовитись від українського громадянства. Відповідно, втрачаючи найкращих захисників українських інтересів у світі. Тих успішних українців, яких розвинуті країни хочуть бачити в себе, яким створюють сприятливі умови для інтеграції, через те, що ці країни давно зрозуміли, що в сучасному глобальному світі треба боротись за інтелектуальний капітал та за робочу силу, а не робити все можливе, щоб їх позбутись.
А в Україні роблять вигляд, що борються з потенційними зрадниками національних інтересів. Забуваючи, що ті депутати, які зраджують інтереси держави, переважно задекларували фантастичні доходи та деякі з них продовжують красти державні гроші через різні (деколи усім відомі !) корупційні схеми. Може, варто почати з того, щоб створити основи правової держави, де тих хто продовжує красти державні гроші будуть судити в суді ? Може, лідери політичних партій могли б також слідкувати за тим, кого вони включають в свої списки, та взяти відповідальність за те, щоб не проводити у парламент аморальних людей, які не люблять цю країну та для кого ця держава – тільки ресурс для особистого збагачення? Саме такі речі суттєво зменшили б ризики для національної безпеки України. Можливо, тоді мільйони закордонних українців зможуть повернутись у рідну країну та створювати врешті-решт необхідні умови для того, щоб у цій країні добре жилось всім категоріям населення?
Враховуючи усі ризики проекту “Про внесення змін до Закону України “Про громадянство України” щодо реалізації права змінити громадянство“, який вніс Президент України 13.03.2017 року, рекомендуємо створити належні умови задля широкого публічного обговорення усіх питань, пов’язаних з подвійним громадянством та з захистом прав закордонних українців, уникаючи дискримінації прав усіх тих українців, які захищають та просувають інтереси української держави на глобальному рівні. Тому що станом на сьогодні – це найкращі захисники інтересів нашої держави у різних країнах, на різних континентах.