Бернард Меретин – видатний архітектор Львова епохи пізнього бароко

15 Травня 2018 08:50

Однією з найяскравіших постатей в українському мистецтві XVIII cт. є архітектор Бернард Меретин(VII століття – 3 або 4 січня 1759). Спадщина, яку він залишивстоїть в одному ряді з найкращими зразкамиєвропейської архітектури того часу. Щодо географії його діяльности, то вона обмежується виключно територією західних земель України(Галичини), а ще вужче – нинішніми ЛьвівськоюІвано-Франківською і Тернопільською областями, на просторах яких у XVIII ст. були розкиданімаєтки старости канівського Миколи ПотоцькогоВласне на службі цьогомагната перебував Б. Меретин, про що сам зізнається в одному з документівТому більшість фундованих М. Потоцьким будівель звів цейархітекторНайвизначнішими (за хронологієюбули ратуша в Бучачі(1750), місіонерський костел у Городенці (1745–1760) – обидва фундаціїПотоцькогоНайвеличнішим творінням Б. Меретина стала катедра св. Юра у Львові (1744–1761). Крім цих трьох головнихякі репрезентуютьбарокову архітектуру України на європейському рівні, Б. Меретин створив цілу низку скромніших об’єктів сакральної архітектури, у яких виразнопозначився характерний творчий почерк цього майстра. Документально підтвердженими є перебудова костелу в Наварії коло Львова (1740–1748) і побудова фундаментів костелу в с. Годовиця біля Наварії (1758). Костели в Берездівцях (1771 р., репліка Годовицького), Лопатині (1772), Коломиї(1775), Буську (1780), хоч постали вже після смерти Б. Меретинабулизбудовані за його проектом, тому мають однакову об’ємно-планувальнуструктуру.

До переліченої групи костелів дослідник Т. Маньковський зараховує і костел у Винниках під Львовом (1738). Такого висновку він доходить на підставі згадки у посмертному інвентарі Б. Меретина про заборгованістьархітектору суфрагана львівськогоєпископа гебронського СамуеляҐловінського за «фабрику». Оскільки Винники належали С. Ґловінському, то цією «фабрикою», на думку вченогомав би бути тамтешній костел. Така версія маловірогідна з двох причин. По-перше, костел у Винниках збудувала своїм коштом воєводина люблінська Маріанна ТарлоПо-друге, план цього костелу не має нічого спільного з переліченими ранішепам’яткамиЗгаданою «фабрикою» для суфрагана С. Ґловінського булаправдоподібнореконструкція його резиденції на площі біля римо-католицької катедри.

У Львові в 1774 р. Б. Меретин виконав фасад костелу кармеліток взутихякий на початку XIX ст. Ю. Бем перебудував на бібліотеку дляМаксиміліана ОссолінськогоУ 1758 р. він будує монастир місіонерів (вул.Замарстинівська, 9), у 1744 р. веде будову костелу і монастирясакраменток. У 1751 р. на розпорядження свого зверхника М. ПотоцькогоБ. Меретин керував закладенням фундаментів під будинок василіанськогомонастиря в Бучачі.

Крім будівель сакрального характеру, Б. Меретин будував абореконструював житлові будинки – кам’яниці і палаципереважно для знаті. З виступу свідків у протестації цехових майстрів проти «муляраБенґарда» 1744 р., який відбирав їм різні «фабрики» і наставляв туди своїхлюдей на шкоду цехові, стало відомощо Б. Меретин у цей час перебудовував з ґрунту дві кам’яниці в Ринку: Сапіжинську (№ 10) і Землянську (№ 33) і вів роботи на тилі кам’яниці Алембеківської (пл. Ринок, 13). З іншого місця відома дрібна робота з репарації коминів у кам’яниці Жевуських (1749), а в 1757 р. він реставрує кам’яницюГенсьорівську навпроти римо-католицької катедри (вул. Театральна, 9), у якій сам проживав до кінця своїх днів.

Б. Меретинові також належить будова декількох палаців у Львові – як новозбудованих, так і ним реконструйованихНайбільш ранньою такоюбудівлею (1730-ті рр.) був палац для львівського райці та доктора медицини Кароля Ґараніякий постійно протеґував панові Бенґарду. За контрактом від 2 березня 1746 р. Б. Меретин будує палац біля старости соколівського Олександра Бекерського. Будову цього палацу білямонастиря капуцинів розпочав цеховий будівничий Шимон (Симон) Кустошзгідно з контрактом від 5 травня 1742 р.9, але цей будівничийтільки розпочав будівництво, не довівши його до кінцяКрім того, не відомочи був він також автором проекту, чи тільки виконавцем. Через чотири роки, 2 березня 1746 р. О. Бекерський уклав контракт з Б. Меретином, і той завершив мурування палацу, хоч не обійшлося без конфлікту між ним і замовником.

Працював Б. Меретин і над оформленням інтер’єрів палаців,проектуючи для них камінипечікоминиЦі речі в давнину мали не тільки функціональне призначенняВони несли також суто естетичне, будучи іноді справжніми витворами мистецтва. Про цей бік діяльностиархітектора в літературі не говорилосяМаємо можливість опублікуватикілька документальних фактів таких робіт Б. Меретина. 27 березня 1746 р. каштелян перський Казимир Рудзинський уклав з Б. Меретином контракт на виставлення двох печей і виведення понад дах коминівПечі мали бутивиставлені одна «саським стилем», друга – львівськимЩодо першої, то, очевидно, йшлося про взорування на мейсенській (саськійпорцеляні, яка у першій половині XVIII ст. мала величезну популярність завдяки своємувишуканому і тільки їй притаманному декору.

Аналогічну роботу Б. Меретин виконав у палаці під воєводильвівськоголовчого коломийського Яна Лаского у 1753 р. Для нього вінпроектував комини і каміниякі в натурі реалізував цеховий будівничийЯн Дембовський «wedługobrysu і informacyi Pana Bernata i jego prawdziwejinstrukcyi».

Б. Меретин дo цеху будівничих не належав і тим навіть гордивсяВін був справді талановитим архітектором, тому постійно користувавсяпротекцією маґнатів та впливових людей, замовлення яких він виконував. На усі претензії і звинувачення мулярського цеху, що цеховим майстрамвідбирає роботу, реагував спокійно і самовпевнено. Коли у 1744 р. райцяВільчек з якоїсь причини позвав його до міського суду, Б. Меретинпокликався на свого зверхника старосту каньовського М. Потоцького і сказав, що він є двірським слугою і до магістрату не належитьпідкресливши тим свій соціальний стан.

Щодо національної належности, то, поза всякими сумнівами, Б. Меретин був німецького походженняЦієі думки дотримувався Т. МаньковськийДосить конкретно на це вказують сучасники архітектораПозацеховий майстер будівничий Микола Соколовськийвиправдовуючись перед цеховими майстрами, заявив, що не практикуємаґістурії мулярського ремесла, а тільки для поживи своєї працює у Берната німця. Сам же він підписувався під документами німецькоюготикою «Merettiner», ім’я завжди писав латинкою «Bernardus». Підпис«Веrnardus Merettiner» стоїть під контрактом 1754 р. на покінчення будовикатедри св. Юра у ЛьвовіТаким чиномсправжнє прізвище архітектора – МереттінерПравда, у львівських актових книгах писарі перекручувалийого у найрізноманітніших варіантахMeretynier BernatarchitectusMeretyncMeredynMerettynMirydynMertynierMerdererBernadtarchitectoBernatBennardMerettiniMeretynОстання спольщена форма «Меретин» прийнялася у писемних джерелах і сучасній літературі.

Звідки і коли Б. Меретинприбув до Львова – не відомо. Т. Маньковськийприпускаєщо з’явився він тут близько 1738 р.15, хоча це могло бути дещораніше. У 1742 р. мешкав у. монастирі кармеліток взутих, костел яких перебудовувавЗ міських актів довідуємосьщо в 1757р. Б. Меретин зайняв частину кам’яниці вдови покійного шевця Матвія Генсьоровського, яку того ж року реконструював16 (вул. Театральна, 9).

Бернард Меретин помер у перших днях (про це ніде не зазначалося) 1759 р. у своїй кам’яниці Генсьорівськійзалишивши вдовою жінку Анну, іноді також названу Катериною, сина Йосифа і дочку Франціскузаміжнюза Войцехом Балицьким. Анна Меретинова в 1761 р. вийшла заміж вдруге за Стшалковського. Помер архітектор 3 або 4 січнябо 5 січня до Анни, уже вдови з’являється кредитор Марко Іцкович з векселем на суму 1206 зол. за взяту архітектором деревину на різні будови. Таким чином, маємо конкретнішу дату смерти Б. Меретина. До цього часу в літературі говорилося тільки про 1759 р., без зазначення дня і місяцяКредитори покійного Бернарда ще упродовж кількох років висували претензії до його спадкоємцівдомагаючись сплати боргів за взяті ним у кредит будівельні матеріали.

Публікуємо два нові документи стосовно творчости Б. МеретинаЦе контракт 1746 р. на виставлення печей у палаці К. Рудзинського і посмертний інвентар майна архітектораЯкщо перший документ не буввідомий дослідникам, то другийпосмертний інвентар майна, фрагментарно використав Т. Маньковський посиланнями на ньогоПовнапублікація документа не тільки дасть можливість дослідникам довідатисяпро будівельну діяльність архітектора (ця інформація досить скупа), але й збагатить знання про соціальний стан, побутпредмети матеріальноїкультури того часу.

Володимир Вуйцик
Джерело: Часопис Ї