10 уроків Шухевича сучасним рекламістам

16 Липня 2017 17:34

1937 рік. До створення культової агенції Огілві ще цілих 11 років. А у Львові вже діє рекламний монстр – потужна фірма «Фама», створена Романом Шухевичем та Богданом Чайківським.

Пасаж Міколяжа. Дивовижні темпи розвитку, шалений креатив, ділова хватка, європейський досвід, новаторство та сміливість принесли українським рекламістам славу та фінансовий успіх.
Отож, які 10 уроків може надати сучасним своїм колегам провідник УПА?

Пасаж Міколяжа

1. Швидкий вихід на ринок та активна експансія

«Фама» вміла домовлятися, вибивати для себе найкращі ціни за великі оберти. Як тільки ставала на ноги – одразу відкривала нові філії, пробувала себе у нових сферах, розширювала перелік послуг та створювала нові потреби у клієнтів. Підкоривши Львів та весь регіон – фірма стрімко вишла на міжнародний ринок. І все це без стартового капіталу та спонсорів. Тож треба вірити у свої сили;)

Цитати:
“Почали збирати оголошення. Найперше домовилися, що газета “Діло” дасть нам 75% знижки від оголошень… Потім я пішов до Палієва в партію Фронт національної єдности: він видавав газету. І він нам дав знижку на 80 чи 85%, так що ми за ті оголошення мало що платили».
«Потім ми звернулися до фірм “Пражінь”, “Калина” та інших. Щокілька днів я їздив до них і намагався їх дістати. І вони таки дали нам рекламу.»
«Ми вже вийшли на Краків і Варшаву, розміщували оголошення в газетах “Варшавська” та “Цодзєнни кур’єр” в Кракові. Давали оголошення в Німеччині і Мадярщині.»

Реклама продукції фірми “Калина”

2. Постійний моніторинг ринку та конкурентів

Шухевич ідеально знав ринок, вивчав конкурентів та передбачав їхні дії. Переманював до себе спеціалистів з європейською комерційною освітою, а завдяки співробітництву з іншими країнами – першим дізнавався про новинки у рекламній сфері.
Вдавався навіть до підкупів та підслуховування – до цього ми вас не закликаємо, звичайно)). Але цікавитися життям колег та бути на крок попереду – варто!

Цитата:

«Рівночасно ми мали добре поставлену розвідку. Ми старалися ближче запізнатися з дівчатами в телефонних централях, і вони допомагали нам.»

Роман Шухевич із сестрою Наталею в часи розквіту свого рекламного бізнесу (1938 рік). Фото: ЦДВР

3. Пошук нових маркетингових інструментів

Аби привернути увагу клієнтів, Роман Шухевич з товаришами шукали нові можливості для контакту. Наприклад, перші аналоги сіті-лайтів теж з’явилися завдяки «Фамі»!

Цитата:
“А далі почали робити різні виставки – наприклад на трамвайних стовпах зашклені будочки такі, ніби чотиригранні стовпчики, всередині з поличками. І там щомісяця давали рекламу про український товар. Почали також продавати українські вироби»
Також «Фама» придумала купони зі знижкою! Після того як цей механізм випробовали на кінотеатрах – відвідуваність значно зросла.Тоді ж великі кінотеатри, такі, як “Атлантик”, “Марисенка”, “Коперник”, теж погодилися на співпрацю з “ФАМою”, бачачи наші беззаперечні успіхи в роботі з малими кінами. При подальшому доброму відвідуванні цих кінотеатрів українцями з нашими купонами вони нам давали багато безоплатних купонів на нові кіносеанси.

Перша реклама “Фами” була доволі лаконічною

4. Патріотичність у роботі

Зрозуміло, що командир УПА особливу увагу приділяв українцям, тому охоче брав їх на роботу, робив знижки і це приносило йому окрім вигоди ще й задоволення. І хоч головний художник «Фами» був євреєм, але одночасно й українським патріотом.

Цитата:
«Виходило, що білети з польською печаткою коштували 90 грошів, а з українською – 49, відповідно українці почали до них постійно ходити».
«… єврей обертається до Шепаровича і каже по-українськи: “Я називаюся Левко Берлін, я є Мойшейового визнання. Але я родився в Україні і вважаю себе за українця!”
Обернувся і далі малює. Шепарович подивився на нас, вийшов з кімнати і говорить: “Але дістав я лекцію з патріотизму!”

Реклама жіночої білизни і не тільки

5. ​Креативність в роботі

Рекламні блоки у газетах – ну що там можна було придумати? А ні, і до цього підійшли з головою.
Малюнки, смішні тексти, поради, рими та еротика, куди ж без неї?))

Цитата:
“Ми давали навіть еротичні оголошення. Пригадую, на одній рекламі була намальована дівчина, що наставила коліно.
Часами дехто мав застереження: “Нащо ви коліна показуєте? То непристойно!” Але то було добре для реклами, як потім переконувалися.

Реклама цигарок у ті часи не була заборонена

6. Вірусний маркетинг

В часи без інтернету зробити так, аби про тебе говорило ціле місто – треба було вміти. Тож «Фама» гралася з чутками, провокувала, викликала інтерес у львів’ян.
Найвідомішим був випадок, коли повідомили в польську і єврейську пресу, що о 10 годині ранку жінка відбере собі життя, скочивши з даху готелю “Жорж”. Прийшло багато бажаючих на це подивитися, а з даху скинули велику ляльку з рекламою. Чи треба казати, що цю історію обговорювали дооовго?))

“Діло”, з якої почалася рекламна кар’єра Шухевича. Перша шпальта газети від 31 серпня 1939 року – скоро ця кар’єра завершиться.

7. Постійне розширення компетенцій

Це зараз фраза «агенція повного циклу» викликає скептизм, бо «сo zanadto, to nie zdrowo». Та й часто це просто неправда – є базові послуги, а решта – підрядники. Але в часи «Фами» дотичні бізнеси та близькі сфери гарно поєднувалися та приносили прибуток. Так, наприклад, сталося з декоруванням вітрин.
За 2,5 роки існування фірми було організовано відділи:
– оголошень у пресі;
– кінореклами;
– друкування рекламних буклетів;
– виготовлення фірмових типових вивісок і рекламних щитів;
– рекламного оформлення вітрин (дизайн);
– організації рекламних виставок і ярмарків;
– виготовлення мінеральної води;
– виготовлення «адресарія» (книги адрес установ і фірм)
– Діяв транспортний відділ.

Рекламні оголошення виробництва “Фами” у газеті “Діло” та ілюстрованому щоденнику “Новий час”

​8. Власний продукт

Тільки уявіть, Роман Шухевич створив проект бізнес-довідника по типу “Золоті сторінки”​!

Цитата:
“Далі ми почали думати над тим, як би створити український адресарій (адресний довідник), який би дав образ українського торгівельного, промислового і ремісничого світу.
Якщо він українець або українського походження, йому в адресарії давали оголошення задарма. Але якщо він хотів, щоб оголошення було виділене якимсь особливим друком, то коштувало десять злотих: п’ять злотих тому, хто збирав оголошення, п’ять – за книжку.
З допомогою адресарія ми могли стати торгівельним представництвом українських промислових підприємств.»

“Щоденний ілюстрований кур’єр” – краківська газета, у якій “Фама” розміщувала рекламу (1938 рік). Перша шпальта, до речі, присвячена польському вторгненню в Заолжя – на думку деяких істориків, цим актом міжвоєнна Польща де-факто долучилася до німецької анексії Чехословаччини. Фото: pl.wikipedia.com

9. Соціальна відповідальність

Крім того що Шухевич охоче брав на роботу побратимів, які не могли знайти працю, він ще зі своїх доходів таємно фінансував ОУН. В наші часи теж багато працівників рекламної та медійної сфери активно допомагають оновленню країни.

Зразки реклами для фірми з виробництва мастильних матеріалів “Елеґант” у газеті “Діло” (1938)

10. Вміти все 😉

Як не крути, але нам, колеги, доводиться вивчати різні бізнеси, сфери, працювати з різною аудиторією – тож чим ми розвиненіше, тим успішніше. Роман Шухевич в цьому сенсі просто нереальний – він грав на фортепіано (закінчив консерваторію!), був титулованим спортсменом, пластуном, інженером, гарно співав, справно володів зброєю, чудово знаходив спільну мову з людьми, подобався жінкам і мав гарне почуття гумору.

Ористарх БАНДРУК